Sider

tirsdag den 7. oktober 2014

Grydebrød

Et par gange har jeg efterhånden prøvet mig lidt frem med at bage brød i en gryde. Denne opskrift er lidt foccasia-agtig, men får alligevel en meget anderledes skorpe pga. bagningen i gryde. Den skal måske forfines lidt mere, og især kunne jeg godt tænke mig at udtænke en lidt grovere variant. Ind til da skal I dog ikke snydes, for det smager altså skønt!!

Grydebrød

25 g gær
3,5 dl. lunken vand
1/2 dl. olie
1 spk. groft salt
450 g. mel

Groft salt
Olivenolie
Krydderier - fx rosmarin 

Opløs gær i vand
Tilsæt olie, mel og salt
Ælt dejen godt sammen
Lad dejen hæve lunt i 1 time
Ælt dejen igennem igen
Pensl gryden med olie og hæld dejen heri
Lad dejen hæve lunt i 1/2 time
Forvarm ovnen til 225 grader
Lav fordybninger i dejen med fingrene og pensl med olie
Drys med groft salt og krydderier
Bag grydebrødet i ca. 15 min.
Spis fx brødet til suppe el. andet simre-mad...


Ingen kommentarer:

Send en kommentar