Sider

tirsdag den 25. august 2015

Medaljer med hindbær

Lasse har i dag stået for medarbejderdag i den organisation, hvor han arbejder, og jeg har fået lov til at stå for maden. Jeg synes, de skulle have noget særlig lækkert til kaffen, og da jeg faldt over de lækreste hindbær, da jeg handlede ind, fik jeg lyst til at lave medaljer med hindbær.

Medaljer ca. 10 stk.

Mørdej
300 g. mel
100 g. flormelis
150 g. margarine
1 æg
  • Smuldr margarinen i mel og flormelis
  • Tilsæt ægget og saml dejen
  • Læg dejen på køl en halv times tid
  • Rul den kolde dej ud (ca. 5 mm. tykkelse)
  • Udstik 20 cirkler á ca. 7 cm. diameter
  • Bag cirklerne i 8-10 min. på 185 grader
  • Afkøl kagerne 

Vaniljecreme
2 æg
30 g. maizena
1 tsk. vanilje
1/2 l mælk
75 g. sukker
1 dl. fløde
  • Pisk æg og maizena sammen uden varme
  • Tilsæt sukker, vanilje og mælk kog det op under omrøring
  • Hæld cremen på en tallerken, drys sukker på overfladen for at undgå skind og sæt på køl
  • Pisk fløden og vend den i den afkølede creme
Øvrige ingredienser
4 dl. fløde - piskes til flødeskum
100 g. flormelis - røres til glasur med lidt vand
100 g. friske hindbær/hindbærmarmelade
Pynt - her brugt frysetørret hindbær og friske hindbær
  • Fordel et tyndt lag glasur på halvdelen af cirklerne (toppene)
  • Pynt evt. med frysetørret hindbær, mens glasuren er våd
  • Sprøjt to ringe flødeskum med en stor stjernetylle på hver af de øvrige cirkler (bundene)
  • Læg et par friske hindbær/en teskefuld hindbærmarmelade i hullet i midten af flødeskummet
  • Læg en teskefuld vaniljecreme oven på marmeladen
  • Sprøjt en fløderoset på den stivnede glasur
  • Pynt rosetten med et halvt hindbær
  • Pres forsigtigt toppene på bundene - og server!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar