Sider

fredag den 8. februar 2013

Verden samlet i en togkupé

Jeg kommer i god tid. Træder ind i den tomme togvogn. Stilheden er kun brudt af stewardessens forberedelser og af et spansk-talende ungt menneske, som går frem og tilbage og studerer de lysende 'kan være reserveret' skilte, mens han højlydt rådfører sig med stemmen i den anden ende af telefonen.

Jeg finder en plads. Sætter mig træt i sædet, og finder min bog frem. Langsomt men sikkert fyldes sæderne omkring mig, og automatisk bliver jeg - som det ofte er i toget - ufrivilligt statist til andres liv.

Og nu sidder jeg her. På en vinduesplads lukket inde af de to på gangpladserne, som - går det hurtigt op for mig - er tillidsrepræsentanter på hver deres arbejdsplads, på vej til overenskomstforhandlinger i København.

Spydige bemærkninger møntet på de lovgivende instanser fyger lidt rundt i kupéens blå interiør, indtil det lander lidt dumpt på hattehylden over vores hoveder.

Den sidste person i firkløveret bringer sig selv på banen ved at inkludere os i hans mission med dagens togrejse. Han er på vej til jobsamtale i selv samme instans, som skal sidde på den anden side af forhandlingsbordet i dagens kommende forhandlinger.

'Næste station, Vejle' og jeg pakker bogen sammen og spørger, om jeg må komme forbi den nu opgaverettende tillidsrepræsentant. Nogle gange et det ikke engang kliché at sige, at verden er lille...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar