Sider

lørdag den 24. januar 2015

Pizza!

Et sikkert hit herhjemme er pizza! Og altid bruger jeg denne opskrift, som passer lige til vores smag: tynd, men ikke for tynd. Sprød, nem - og meget vigtigt: skal kun hæve 2 timer, så det er muligt at lave pizza, uden at have planlagt det allerede dagen før. 

Som fyld bruger vi en tomatsauce (hvis tiden er til det, bliver det én lavet af tomater, frisk basilikum og hvidløg), men ellers en købt pastasauce, som jeg varmer op og smager til med lidt hvidløg, brun farin, frisk basilikum og andre krydderier. Her på lægger jeg skiver af frisk mozzarella og så fx tynde skiver røget skinke, løgringe, tynde stave af rød peber og tørret oregano. Og vigtigt: Bagt på en brand varm pizzasten! 

Serveret med frisk ruccola og creme fraiche dressing - mums!

Opskrift 3 pizzaer (ca. 4 personer)
7 dl. vand
25 g. gær
4 tsk. salt
1 kg. mel

Rør gæren ud i vandet
Rør mel og salt væsken
Ælt dejen godt (gerne med røremaskine)
Lad dejen hæve i 2 timer under klæde
---
Rul dejen ud til 3-4 pizzaer (afhængig af størrelse)
Fordel tomatsauce og fyld
Bag pizzaen på pizzasten 

Ang. pizzasten: Jeg sætter den i ovnen og tænder på fuld skrue (225 grader) halvanden time før, jeg har tænkt, vi skal spise. Så har ovnen tid til at varme op, og det er sikkert, at pizzastenen er helt gennem-varm, hvilket giver det bedste resultat!




Ingen kommentarer:

Send en kommentar