Sider

onsdag den 16. juli 2014

Moster

Mit stik er trukket ud, og listerne over gøremål samler støv hjemme i Aarhus. De er byttet ud med forkælelse, afslapning og timevis af snak. Og jeg nyder det fantastisk meget!

Mine barndomssomre blev levet her - hos min moster, og mine to fætre, som stod med åbne arme og på syngende nordjysk entusiastisk og forventningsfuldt tog imod min søster og jeg, når vi blev afleveret af mor og far, eller som senere, tog den lange tur i tog fra Sjælland.

En verden af lange sommerdage med strandture i mosters Lada, der fragtede fire unger med vådt badetøj, bunkevis af sand og tomme rillede glasflasker fra maskinen i mosters køkken, der kunne lave saft om til sodavand. Solbrune og trætte med en duft af sand, tang, vådt badetøj og solvarmede kroppe. 

Dage med idéer, projekter og en ubegrænset entusiasme i vores lille firkløver af børn, når vi satte os for at åbne en biks med forventeligt ganske eftertragtede varer, som pressede blomster og malede sten og kogler, der ud over produktionen af varer, krævede en udmugning, oprydning og rengøring af et gammelt hønsehus. Vi knoklede i lange dage med iver og forventning, og var fyldt af barnlig glæde, da de glatte dekorerede sten og de skrøbelige pressede blomster sirligt blev lagt på varehylderne. 

Og lange dage i jordbærmarkerne, hvor vi plukkede flere hundrede pund bær i bagende sol (og med fyldte maver), hvorefter moster fragtede dem hjem, hvor de blev målt og vejet og derefter solgt til naboer og andre interesserede - billigere end i butikkerne, men med en vis fortjeneste selvfølgelig. 

Vi var altid i gang. Nye idéer. Flere planer. Og vi havde det fantastisk! Små skovture med madpakker sirligt pakket i rygsække, avisruter på tid, hvor vi hver dag i fællesskab kunne slå sekunder af gårsdagens rekord, stikbold på plænen overfor, skåle med den sødeste jordbærgrød, neglelak på tæerne og film under dynerne med popcorn og 'Las cola'. Det var eventyrligt, magisk og indbegrebet af sommer!

Og nu er jeg tilbage for en kort bemærkning. Omdrejningspunktet for magien, trygheden og rammerne var dengang min moster! Elskede elskende moster, som ikke kun 'fandtes' om sommeren, men som aldrig var længere end en telefonopringning væk. Moster, der havde tid, omsorg, vise ord og masser af kærlighed. Og som samtidig satte tydelige grænser og var præget af en lethed og en humor, når mine begrænsninger tog over. Og hun er her endnu...





Ingen kommentarer:

Send en kommentar