Sider

søndag den 13. juli 2014

Store sandwichboller

Sommermad er hjemme hos os let mad. Supper, brun sovs og panering er ret meget no go! Vi griller virkelig meget, men i dag var lysten der til noget andet. Jeg tænkte kyllingesandwich med salat, ananas og thousand iceland dressing. Der er lidt barndoms nostalgi over den smagskombination, da én af mine første bekendtskaber ud i 'take away' var fra 'Gomez' i Ringsted, som lavede de lækreste kæmpe-sandwiches.

Jeg havde ikke en opskrift på sandwichboller, med den lethed og alligevel tyngde, jeg husker fra min barndom, så jeg prøvede mig lidt frem. Og resultatet blev overraskende godt.



Store sandwichboller (4 stk.)
1 pk. gær
3. dl. lunken vand
1 æg
1 dl. surmælksprodukt
2 spk. olie
2 tsk. salt
1/2 tsk. bagepulver
100 g. havregryn
5-600 g. mel (erstat evt. 100 g. med durumhvede)

Rør gær ud i vand
Tilsæt øvrige ingredienser
Rør mel i til dejen ikke klistrer
Lad dejen hæve lunt i 30 min.
Del dejen i 4 og lav dem runde og flade
Lad bollerne hæve lunt i 30 min.
Bag bollerne til de er lysebrune på 200 grader

Jeg serverede dem smurt med thousand iceland dressing, masser af salat, agurk, tomat, ananas, stegt kylling og lidt bacon. Let og sommerlækkert - og 1 til hver var rigeligt!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar