Sider

mandag den 14. april 2014

Fletbrød med chokolade

Duften af nybagt brød - er der noget bedre? Én af mine yndlings-opskrifter på brød, når det skal være lidt sødt, blødt (og usundt), er denne. Jeg har for år tilbage over en længere periode prøvet mig frem til at opskrift, der til sidst blev, præcis som jeg gerne ville have den. Nu bruger jeg den til stort set alt, der skal bruges en sød gærdej til (kanelsnegle, fastelavnsboller, chokoladeboller, te-boller, varme hveder mfl.). Dog retter jeg den til efter behov - fx ved at putte lidt kardemomme i, når det er til fastelavnsboller eller varme hveder, lidt mindre sukker, når det er til kanelsnegle, lidt mere salt i, når det er til te-boller osv.

Til 24 boller (eller 1 fletbrød)
5 d. vand
2 pk. gær
2 æg
100 g. margarine (blødt/flydende)
100 g. sukker
2 tsk. salt
1 kg. mel
(100 g. hakket mørkt chokolade)

Rør gæren ud i vandet
Tilsæt de resterende ingredienser
Rør dejen godt og lad den hæve tildækket i 20 minutter
Form 24 boller eller 1 fletbrød og lad dem/det hæve tildækket i yderligere 20 minutter
Pensl evt. med æg og drys med fx hakket chokolade
Bag til det er gyldenbrunt og hult, når man banker i bunden


Ingen kommentarer:

Send en kommentar